La construcción del sujeto robado

    El arte hecho por mujeres en Alicante (1950-2020)

    (Editor) , (Autor/autora) , (Il·lustració de coberta) , (Disseny de la coberta) , (Correcció)

    La reivindicació de les artistes, que va guanyant pes des de la segona meitat del segle XX, és el resultat de la incorporació massiva de la dona al treball i, en particular, al camp artístic, i dels processos de canvis estructurals socioculturals experimentats des de la Revolució Industrial. Així, a partir de la dècada dels setanta del segle XX, les dones adopten una postura conscient tant en la producció artística com en el camp teòric alhora que es consoliden dos processos intel·lectuals paral·lels: l'expansió del moviment feminista i el desig d'expressar una nova manera de veure el món.

    Amb tot, a partir d'ara, es tracta d'alliberar el cos de la dona i transformar-lo d'objecte de desig i/o de temor en subjecte de gaudi i de dolor, sentit i pensant. Consegüentment, també es tracta de diferenciar entre la dona com a subjecte de l'acte artístic (com a artista) o com a objecte de representació.

    En el cas d'Espanya i de la Comunitat Valenciana, en general, i, d'Alacant, en particular, i pel que fa a l'art produït per dones des de l’any 1950, aquest llibre considera que les principals transformacions per les quals han passat i que constitueixen la seua arrel principal són, la ruptura amb el formalisme; la modernització artística i la incorporació a l'informalisme; la incursió en nous materials i suports; la consideració del cos gojós i sofrit i el multiculturalisme i la globalització.

    Aquests cinc processos de canvi caracteritzen a les artistes d'aquestes terres valencianes de la segona meitat del segle XX i de principis del segle XXI, però, a través de les investigacions d'historiadors/as i crítics/as d'art que es recullen en aquest llibre i de les 24 dones seleccionades, l'editor Juan Antonio Roche Cárcel l'ha concretat i agrupat en quatre apartats: La interiorització: autonomia i fusió, hibridació i harmonia; L'ésser humà problemàtic. Els cossos i les emocions com a intermediàries; La naturalesa: fusió i protecció i Fils, trames i ordits que cusen i construeixen la vida i el món.

    Coedició: Universitat d'Alacant / Institució Alfons el Magnànim.

    Editor
    Autor/autora
    Il·lustració de coberta
    Disseny de la coberta
    Correcció
    Col·lecció
    Col·laboració amb Altres Institucions. Universitat d'Alacant
    Matèria
    Arts i Disseny
    Idioma
    • Castellà
    Editorial
    Universitat d'Alacant
    EAN
    9788411560214
    ISBN
    978-84-1156-021-4
    Pàgines
    288
    Ample
    17 cm
    Alt
    24 cm
    Edició
    1
    Data de publicació
    13-06-2023

    No venal

    Ressenyes

    • Arte y mujeres en Alicante

      Información

    • “La construcción del sujeto robado”, o el arte hecho por mujeres en Alicante de 1950 a 2020

      La vanguardia

    • Un libro analiza la transformación de las artistas alicantinas de los últimos 70 años

      Información

    • Un llibre analitza l'obra artística de 24 creadores alacantines i les seues transformacions des del 1950

      Europa press

    Continguts

    La construcción del sujeto robado. El arte hecho por mujeres en Alicante (1950-2020).
    LA CONCIENCIA FEMENINA:
    AUTONOMÍA Y FUSIÓN, HIBRIDACIÓN Y ARMONÍA
    En cuerpo y alma. Polín Laporta.
    María Chana. La mancha como búsqueda.
    Carme Jorques. La fuerza de la convicción.
    Iluminada García-Torres. El camino de la abstracción.
    Elena Jiménez. De lo visible y lo invisible.
    De la historia, memoria, archivos, olvido y posmemoria. Una aproximación al trabajo de Ana Teresa Ortega.
    EL SER HUMANO PROBLEMÁTICO.
    LOS CUERPOS Y LAS EMOCIONES COMO INTERMEDIARIAS
    Juana Francés: plástica existencial y estética polifónica.
    Cristina de Middel. Un pie en la realidad, otro en la ficción.
    Olga Diego. Libertad y trascendencia: el vuelo y el ser humano.
    Hacia lo más profundo. Invocaciones y procesos en la obra de Susana Guerrero.
    La obra de Rosell Meseguer: la disputa entre el sujeto y su rastro.
    Isabel Rico. Sensaciones y emociones a través de una mirada fotográfica.
    Rosana Antolí. El cuerpo femenino que transita del mito a la disolución.
    La luz Femenía.
    LA NATURALEZA: FUSIÓN Y PROTECCIÓN
    La creación poética de María Dolores Mulá.
    Elena Aguilera y la poética de las líneas. Hacia una revelación de la pintura.
    La recreación del paisaje en la mirada de Dolores Balsalobre.
    La obra de Cristina Ferrández: La intervención humana en el paisaje natural y otros discursos
    Metafísicos.
    Culpables y causas. La naturaleza a debate en la obra de Silvia Sempere.
    HILOS, TRAMAS Y URDIMBRES QUE COSEN Y CONSTRUYEN LA VIDA Y EL MUNDO.
    Aurelia Masanet: historias de hilos, tramas y urdimbres.
    El caudal que el arte encontró en la Naturaleza: acercándonos a la obra de Pilar Sala.
    Perceval Graells y el arte con el que tejer memorias y emociones.
    Luisa Pastor, ex carta, ratio pugilares et aliis verbis.
    Mirada a Mónica Jover, espacio y paisaje.

    Llibres relacionats