L'art produït per dones des de l’any 1950
Ja està a la venda La construcción del sujeto robado. El arte hecho por mujeres en Alicante (1950-2020), la Institució Alfons el Magnànim i Publicacions de la Universitat d’Alacant han coeditat aquest llibre amb l'edició de Juan A. Roche Cárcel.
La reivindicació de les artistes, que va guanyant pes des de la segona meitat del segle XX, és el resultat de la incorporació massiva de la dona al treball i, en particular, al camp artístic, i dels processos de canvis estructurals socioculturals experimentats des de la Revolució Industrial. Així, a partir de la dècada dels setanta del segle XX, les dones adopten una postura conscient tant en la producció artística com en el camp teòric alhora que es consoliden dos processos intel·lectuals paral·lels: l'expansió del moviment feminista i el desig d'expressar una nova manera de veure el món.
Amb tot, a partir d'ara, es tracta d'alliberar el cos de la dona i transformar-lo d'objecte de desig i/o de temor en subjecte de gaudi i de dolor, sentit i pensant. Consegüentment, també es tracta de diferenciar entre la dona com a subjecte de l'acte artístic (com a artista) o com a objecte de representació.
En el cas d'Espanya i de la Comunitat Valenciana, en general, i, d'Alacant, en particular, i pel que fa a l'art produït per dones des de l’any 1950, aquest llibre considera que les principals transformacions per les quals han passat i que constitueixen la seua arrel principal són, la ruptura amb el formalisme; la modernització artística i la incorporació a l'informalisme; la incursió en nous materials i suports; la consideració del cos gojós i sofrit i el multiculturalisme i la globalització.
Aquests cinc processos de canvi caracteritzen a les artistes d'aquestes terres valencianes de la segona meitat del segle XX i de principis del segle XXI, però, a través de les investigacions d'historiadors/as i crítics/as d'art que es recullen en aquest llibre i de les 24 dones seleccionades, l'editor Juan Antonio Roche Cárcel l'ha concretat i agrupat en quatre apartats:
La interiorització: autonomia i fusió, hibridació i harmonia
- En cuerpo y alma. Polín Laporta, de Pilar Escanero de Miguel
- María Chana. La mancha como búsqueda, de Martín Noguerol García
- Carme Jorques. La fuerza de la convicción, de José Luis Antequera Lucas
- Iluminada García-Torres. El camino de la abstracción, de Pascual Patuel
- Elena Jiménez. De lo visible y lo invisible, de José Luis Ferris
- De la historia, memoria, archivos, olvido y posmemoria. Una aproximación al trabajo de Ana Teresa Ortega, de Pedro Vicente Mullor
L'ésser humà problemàtic. Els cossos i les emocions com a intermediàries
- Juana Francés: plástica existencial y estética polifónica, de Leopoldo La Rubia de Prado
- Cristina de Middel. Un pie en la realidad, otro en la ficción, de Regina Pérez Castillo
- Olga Diego. Libertad y trascendencia: el vuelo y el ser humano, de Natalia Molinos Navarro
- Hacia lo más profundo. Invocaciones y procesos en la obra de Susana Guerrero, de Remedios Navarro Mondéjar
- La obra de Rosell Meseguer: la disputa entre el sujeto y su rastro, de María Arregui Montero
- Isabel Rico. Sensaciones y emociones a través de una mirada fotográfica, de José Luis Martínez Meseguer
- Rosana Antolí. El cuerpo femenino que transita del mito a la disolución, de Mª. José Gadea Capó
- La luz Femenía, de Gertrud Gómez
La naturalesa: fusió i protecció
- La creación poética de María Dolores Mulá, de María Marco Such
- Elena Aguilera y la poética de las líneas. Hacia una revelación de la pintura, de Laura Cornejo Burgués
- La recreación del paisaje en la mirada de Dolores Balsalobre, de Ana Belén Nieto
- La obra de Cristina Ferrández: La intervención humana en el paisaje natural y otros discursos Metafísicos, de Tatiana Hidalgo-Marí y Patricia Palomares
- Culpables y causas. La naturaleza a debate en la obra de Silvia Sempere, de Rosalía Torrent Esclapés
Fils, trames i ordits que cusen i construeixen la vida i el món
- Aurelia Masanet: historias de hilos, tramas y urdimbres, de Irene Ballester Buigues
- El caudal que el arte encontró en la Naturaleza: acercándonos a la obra de Pilar Sala, de Miriam Tejero
- Perceval Graells y el arte con el que tejer memorias y emociones, de Irene Ballester Buigues
- Luisa Pastor, ex carta, ratio pugilares et aliis verbis, de Pilar Tébar Martínez
- Mirada a Mónica Jover, espacio y paisaje, de Juana María Balsalobre